Leczenie bruksizmu

Fibryna bogato-płytkowa
17 lutego, 2021

Leczenie bruksizmu

Zgrzytanie i zaciskanie zębów w większości przypadków jest rezultatem częstego stresu i zwykle łączy się z poważnymi efektami dla zdrowia pacjentów. Jedną z rzadziej wspominanych następstw tego problemu (tzw. bruksizmu) są ciągłe bóle głowy, często brane za migrenę. Z reguły pacjenci z bruksizmem, choć zaciskają zęby w niepohamowany sposób, stosują ogromną moc nacisku, która wywiera zły wpływ na wygląd zębów.

Do najpowszechniej znanych konsekwencji zgrzytania i zaciskania zębów zaliczają się pęknięcia, ukruszenia i przedwczesne ścieranie zębów, a także często występują krwawienia dziąseł i choroby przyzębia. Bywa również tak, że pacjenci zauważają trzaski i przeskakiwanie w szczęce i bóle skroni i szczęki. Na takie symptomy powinno się reagować jak najszybciej, aby zapobiegać następstwom tych dolegliwości.

Z reguły nie trudno zdiagnozować przejawy bruksizmu. Szybka diagnoza i przeciwdziałanie, ratują kondycję zębów przed niedobrymi rezultatami tej przypadłości. Kontrą stomatologów na zaciskanie i zgrzytanie zębów są relaksacyjne szyny. Są one miękkimi nakładkami na zęby, jakie osłaniają je i pomagają w relaksacji szczęki. Choć gotowe szyny można kupić np. w aptece, najodpowiedniejsze z nich są dopasowywane przez stomatologa. Dzięki temu pacjent ma pewność, że nakładki są dobrane do niego indywidualnie, zgodnie z jego potrzebami i faktycznie wyleczą problem.

W sytuacji zgrzytania i zaciskania zębów niezbędna jest jak najszybsza wizyta u dentysty.